برنامه نویسی اندروید

اموزش برنامه نویسی اندروید تخصصی

برنامه نویسی اندروید

اموزش برنامه نویسی اندروید تخصصی

۵ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

در برنامه نویسی اندروید، SharedPreferences برای ذخیره اطلاعات و تنظیمات برنامه، می تواند به کار رود، به گونه ای که اگر کاربر اطلاعاتی را وارد کرد یا گزینه هایی را انتخاب نمود، با خارج شدن وی از برنامه (بستن برنامه یا خاموش کردن گوشی)، آن اطلاعات و انتخاب ها، از دست نرود.

 در ادامه، یک برنامه اندروید می سازیم که در آن، کاربر، ((نام)) و ((سن)) خود را در برنامه وارد می کند و چنانچه برنامه را ببندد و دوباره وارد برنامه شود، گزینه های وارد شده توسط وی، همچنان در کادر ورود اطلاعات، نمایش داده می شود (اگر بخواهد می تواند آنها را تغییر دهد، ولی به هر حال، مجبور نیست دوباره آنها را وارد نماید).

 در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan.com_SharedPreferences می سازیم (نام package را برابر com.kelidestan.sharedpreferences انتخاب می کنیم. نام activity اصلی را برابر MainActivity انتخاب می کنیم و فایل xml متناظر آن را هم برابر activity_main قرار می دهیم).

 در زیرمجموعه فولدر res ، یک فولدر با نام xml می سازیم و سپس درون آن، یک فایل xml ، با نام prefs.xml می سازیم
 

 کدهای فایل prefs.xml را به صورت زیر می نویسیم :

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<PreferenceScreen xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" >
     <EditTextPreference android:key="name" android:title="@string/name" android:summary="@string/name_summary"/>
     <EditTextPreference android:title="@string/age" android:key="age" android:summary="@string/age_summary"/>
     
</PreferenceScreen>

 که در آن، دو EditTextPreference تعریف کرده ایم. بنابراین، دو EditTextPreference خواهیم داشت که کاربر باید ((نام)) و ((سن)) خود را در آن وارد کند. با خروج کاربر از برنامه، مقادیر وارد شده توسط وی، از بین نمی رود و درون EditTextPreference ها، دوباره همان مقادیر، نمایش داده می شود.

 اگر در کدهای بالا دقت کنید، متوجه می شوید که به 4 رشته (string) ارجاع داده ایم (با نام های name و name_summary و age و age_summary) که همگی باید در فایل strings.xml تعریف شوند. بنابراین باید فایل strings.xml را باز کنیم :
 

 کدهای فایل strings.xml را به صورت زیر می نویسیم (تعریف 4 رشته ذکر شده) :

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<resources>

     <string name="app_name">Kelidestan.com_SharedPreferences</string>
     <string name="action_settings">Settings</string>
     <string name="hello_world">Hello world!</string>
     <string name="name">name</string>
     <string name="name_summary">Enter your name</string>
     <string name="age">age</string>
     <string name="age_summary">Enter your age</string>
     <string name="server">server</string>

</resources>

 یک کلاس (class) با نام Prefs.java می سازیم :
 

 پس از ساخت کلاس (class)، کدهای آن به صورت زیر می باشد :

package com.hy.sharedpreferences;

public class Prefs {

}

 کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :

package com.hy.sharedpreferences;

import android.os.Bundle;
import android.preference.PreferenceActivity;
import android.view.Menu;

public class Prefs extends PreferenceActivity {
         
         @Override
         protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
                 super.onCreate(savedInstanceState);
                 addPreferencesFromResource(R.xml.prefs);
                 // setContentView(R.layout.activity_main);
         }

}

 بنابراین از ویژگی های کلاس PreferenceActivity ، در این کلاس، استفاده خواهد شد (ساخت کلاس Prefs ، بر اساس توسعه دادن کلاس PreferenceActivity).

 اکنون، باید فایل AndroidManifest.xml را باز کنیم :
 

 کدهای فایل AndroidManifest.xml ، به صورت زیر می باشد :

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
     package="com.hy.sharedpreferences"
     android:versionCode="1"
     android:versionName="1.0" >

     <uses-sdk
         android:minSdkVersion="8"
         android:targetSdkVersion="17" />

     <application
         android:allowBackup="true"
         android:icon="@drawable/ic_launcher"
         android:label="@string/app_name"
         android:theme="@style/AppTheme" >
         <activity
             android:name="com.hy.sharedpreferences.MainActivity"
             android:label="@string/app_name" >
             <intent-filter>
                 <action android:name="android.intent.action.MAIN" />

                 <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
             </intent-filter>
         </activity>
     </application>

</manifest>

 باید خط زیر را به کدها اضافه کنیم :

<activity android:name=".Prefs"></activity>

 بنابراین، در نهایت، کدهای فایل AndroidManifest.xml ، به صورت زیر خواهند بود :

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
     package="com.hy.sharedpreferences"
     android:versionCode="1"
     android:versionName="1.0" >

     <uses-sdk
         android:minSdkVersion="8"
         android:targetSdkVersion="17" />

     <application
         android:allowBackup="true"
         android:icon="@drawable/ic_launcher"
         android:label="@string/app_name"
         android:theme="@style/AppTheme" >
         <activity
             android:name="com.kelidestan.sharedpreferences.MainActivity"
             android:label="@string/app_name" >
             <intent-filter>
                 <action android:name="android.intent.action.MAIN" />

                 <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
             </intent-filter>
         </activity>
         <activity android:name=".Prefs"></activity>
     </application>

</manifest>

 خوب، تاکنون activity مربوط به SharedPreferences را با نام Pref (فایل Pref.java) ساختیم و تنظیمات مورد نظرمان را هم به آن اعمال نمودیم. اما اکنون باید گزینه ای در برنامه قرار بدهیم که توسط آن، کاربر وارد activity با نام Pref بشود. برای این منظور، باید یک دکمه (button) در activity اصلی برنامه بسازیم که کاربر با اشاره بر روی آن، وارد activity با نام Pref بشود.

 ابتدا فایل activity_main.xml را که برای نمایش activity اصلی برنامه اندروید به کار می رود، باز می کنیم
 


 

 مشاهده می کنید که به طور پیش فرض، دارای یک TextView می باشد. ابتدا TextView را حذف کرده و سپس یک Button در آن قرار می دهیم :
 

 بنابراین ، شکل زیر را خواهیم داشت :
 

 سپس در properties مربوط به Button ، باید ببینیم که id آن چیست (یا id دلخواه خود را تعریف کنیم)
 

 بنابراین id مربوط به Button ، برابر button1 می باشد (آن را بعدا نیاز داریم).

 اکنون باید به سراغ فایل MainActivity.java برویم، که همان فایل مربوط به activity اصلی برنامه اندروید ما می باشد
 

 در ابتدا، کدهای آن به صورت زیر می باشد :

package com.hy.sharedpreferences;

import android.os.Bundle;
import android.app.Activity;
import android.view.Menu;

public class MainActivity extends Activity {

         @Override
         protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
                 super.onCreate(savedInstanceState);
                 setContentView(R.layout.activity_main);
         }

         @Override
         public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
                 // Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
                 getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
                 return true;
         }

}

 کدها را به صورت زیر تغییر می دهیم (افزودن Button برای ارسال کاربر به activity با نام Prefs) :

package com.hy.sharedpreferences;

import android.app.Activity;
import android.content.Intent;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.View;
import android.view.View.OnClickListener;
import android.widget.Button;

public class MainActivity extends Activity {

         @Override
         protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
                 super.onCreate(savedInstanceState);
                 setContentView(R.layout.activity_main);
                 
                 Button b = (Button) findViewById(R.id.button1);
         b.setOnClickListener(new OnClickListener() {
                 
                 @Override
                 public void onClick(View v) {
                         startActivity(new Intent(MainActivity.this, Prefs.class));
                 }
         });
         }

         @Override
         public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
                 // Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
                 getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
                 return true;
         }

}

 برنامه اندروید آماده است و می توانید آن را به شیوه دلخواه خود، اجرا کنید و نتیجه را ببینید

  • vahid hasani

A HorizontalScrollView is a FrameLayout. The android.widget.HorizontalScrollView class provides the functionality of horizontal scroll view. HorizontalScrollView is used to scroll the child elements or views in a horizontal direction. HorizontalScrollView only supports horizontal scrolling.

For vertical scroll, android uses ScrollView.

  • vahid hasani

راز موفقیت بسیاری از اپلیکیشن ها،توانایی آن ها در ارتباط و تعامل با منابع داده ای خارجی یا Remote است.با توجه به اهمیت این نکته،شمار متعددی API و سرویس های وب (Web Service) برای ساخت و توسعه اپلیکیشن ها در دسترس است که به طور تقریبی می توان در تمام ابعاد گوناگون،از پیش بینی وضع هوا گرفته تا کنترل تراکنش های بانکی هر شخص،از آن ها استفاده کرد.اندروید نیز به این منظور به تجهیزات قدرتمندی مجهز است،از جمله ساختار وب پایه ای که گوگل به خاطر آن مشهور است و مجموعه کارآمد از انواع ابزارهای کاربردی ومفید برای ارتباط با جهان خارج که در این قسمت آموزش به صورت کامل با نحوه کار و استفاده از آنها آشنا شده و خواهیم توانست اپلیکیشن های جذاب و کاربردی ایجاد کنیم.

 

عناوین کار با شبکه و ارتباطات در برنامه نویسی اندروید:

 

1.پاسخ به رویداد های WebVeiw

 

2.دسترسی به وب ویو با استفاده از جاوااسکریپت

 

3.دانلود و نمایش یک عکس از اینترنت

 

4.دانلود و نمایش بیش از یک عکس از اینترنت

 

5.دانلود و نمایش یک فایل متنی

 

6.سترسی به API های REST

 

7.ترجمه عبارت های JSON

 

8.ترجمه XML

 

9.انتقال داده از طریق NFC

 

10.برنامه نویسی سوکت

 

11.ساخت برنامه هواشناسی

  • vahid hasani

دانلود کتاب دتابیس دربرنامه نویسی اندروید

 

https://s20.picofile.com/file/8444331442/%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B3_%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF.rar.html

 

برا دانلود سار کتابها به کانال ما در تلگرام سر بزنید

 

telegram.me\ketabkadepdf

  • vahid hasani

نوتیفیکیشن شیوه ای جدید برای برقراری ارتباط میان توسعه دهندگان برنامه های موبایلی ( اپلیکیشن ها ) و کاربران شان است . از ابزارهای قوی برای جلب توجه کاربران اپلیکیشن‌های موبایل، ارسال پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) به آنها است. منظور از پوش نوتیفیکیشن محتوایی متنی , تصویری یا صوت و ویدئو است که به سمت گوشی نصب کننده اپلیکیشن فرستاده می‌شود و مخاطب یا همان نصب کننده اپلیکیشن از پیام ارسالی شما مطابق با تنظیماتی که در گوشی موبایل خود برای نمایش نوتیفیکیشن یا زنگ هشدار قرارداده است باخبر میشود.

  • vahid hasani